12 november, 2024

Niklas Pramling tilldelas Lärarstiftelsens forskarpris

Lärarstiftelsen tilldelar årets forskarpris på 100 000 kronor till professor Niklas Pramling vid Göteborgs universitet. Pramling får utmärkelsen för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik.

Niklas Pramlings banbrytande forskning har haft stor betydelse för hur förskollärare arbetar med barns lärande och fått genomslag både nationellt och internationellt.

Genom att i nära samarbete med förskollärare kombinera kommunikation, språkvetenskap och pedagogik för att skapa nya möjligheter för undervisningen i förskolan, har Niklas Pramling utvecklat teorier och metoder som gör leken till en naturlig del av undervisningen, vilket främjar barns lärande.
– Med lekresponsiv undervisning vill vi visa hur viktig leken är för lärandet, och jag är glad att detta pris hjälper till att sprida den kunskapen till ännu fler förskollärare, säger Niklas Pramling.

Lärarstiftelsens forskarpris delas ut för att lyfta forskare vars arbete gör skillnad i undervisningens utveckling och stärker lärarkåren. Pramling är en inspirerande förebild för förskollärare, lärare och forskare som vill främja barns utveckling genom pedagogisk innovation.

JURYNS MOTIVERING
Niklas Pramlings forskning har givit både ett teoretiskt bidrag nationellt och internationellt genom begreppet lekresponsiv undervisning. I sin forskning har Pramling på ett unikt och innovativt sätt kombinerat teoretiska bidrag från olika vetenskapliga områden. Det gäller områden som kommunikation, språkvetenskap, pedagogik och didaktik. Hans forskning har fått såväl en nationell som internationell spridning. Forskningsinsatsen kännetecknas till stor del av ett nära samarbete med verksamma inom förskolans verksamhetsområde. Arbetet har på ett förtjänstfullt sätt bidragit till en mer nyanserad tolkning av begreppet undervisning och dess förståelse i förskolans kontext.

Forskningen har fått bred spridning och genomslag bland verksamma inom förskolan både nationellt och internationellt. Vidare har forskningen presenterats i ett flertal sammanhang såsom populärvetenskapliga tidskrifter och böcker, media och vid konferenser riktade till verksamma inom förskolan. Av stor betydelse är även att hans forskning nu utgör en viktig del av litteraturen inom utbildning av blivande förskollärare vid landets högskolor och universitet.

Niklas Pramling har gjort framgångsrika insatser inom forskning och utveckling inom det pedagogiska området särskilt inom förskoledidaktiken.