Utbildningshistoria
Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.
Dagens skola och utbildningspolitik påverkas av vår historia. Men vad kan historien berätta för oss i olika frågor? Vad hände då som påverkar oss nu? Kan historien vara en del av nutiden? Utbildningshistoriska forskare hjälper till att reda ut alla dina frågor, både i olika inlägg och i vår frågelåda. Här kan du också läsa mer om våra historiska projekt och insatser.
Vad kan historien berätta?
Tre forskare skriver om utbildningshistoria. Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson ger oss ett historiskt perspektiv på gårdagens och dagens skola. Vad hände egentligen? Och hur påverkar det oss idag?
Det tidlösa problemet med gympaskor
MÅNGA LÄRARE OCH FÖRÄLDRAR har säkert upplevt att det här med barnens idrottskläder och utrustning för användning i skolan kommer med en del utmaningar.
Flexibel examen i realskolan
SKOLAN EXKLUDERAR IDAG elever från många yrkesutbildningar: alla elever ska dras över samma kam. För att förstå rimligheten i dagens stränga likformighetskrav, läs om hur det fungerade innan grundskolereformen.
Vikten av att läsa
ATT LÄRA SIG LÄSA och få en läsförståelse är viktiga kunskaper, både i skolan och i samhället i stort.
Att börja skolan
NU BÖRJAR ETT NYTT SKOLÅR. För en del elever blir skolstarten deras första möte med en miljö som kommer vara deras vardag under det närmaste decenniet. Många av oss minns nog känslan inför den första skoldagen.
Skolstart på 60-talet
ÖVERGÅNGEN från förskola till förskoleklass kan vara omvälvande. Även historiskt har själva skolstarten varit föremål för diskussioner. Här är några exempel på hur man i tidigare läroplaner lyft frågan och vad det kan säga oss i ett större perspektiv.
VÅRA JOURHAVANDE SKOLHISTORIKER ger dig svar på dina historiska frågor inom tre arbetsdagar. Nedan ser du några frågor och svar. Ställ en fråga eller läs alla frågor och svar
När skotten i Ådalen föll 1931 rapporterade bl a SvD onyanserat till fördel för militärens agerande. Vet vi något om hur denna händelse behandlades i skolan? Av de samtida lärarorganisationerna?
Tack för en intressant fråga!
Läs mer
Vad tjänade lärare under 1800- och 1900-talen?
Vilka skolämnen som har varit viktigast har självfallet skiftat genom historien. I dagligt tal brukar man idag benämna svenska, matematik och engelska som grundskolans kärnämnen, eftersom det krävs
Läs mer
Vad tjänade lärare under 1800- och 1900-talen?
Svaret på frågan om vad en lärare tjänade under 1800- och 1900-talen beror självfallet på vilken del av perioden man talar om och vilken slags lärare som man
Läs mer
Möt våra utbildningshistoriker
är docent i historia och i pedagogik. Hon är verksam vid Stockholms och Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör bl a svensk och tysk utbildningspolitik, utbildningshistoria och professionsteorier. Hon arbetar nu med två projekt, ett om inkluderingens förutsättningar i skolan och ett om epilepsins historia i Sverige.
är lektor i barn- och ungdomshistoria vid Uppsala universitet och forskar om utbildningshistoria. Hon avslutar just nu ett stort projekt om sexualundervisningens historia i Sverige. Ett nytt projekt är påbörjat och handlar om föräldrars relation till skolan från 1800-talet och framåt.
är dekan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Han forskar för tillfället om skolans undervisning runt sekelskiftet 1900 och hur undervisningen då bidrog till att upprätthålla skillnader mellan olika sociala klasser.