Forskare påverkar

VAR MED OCH PÅVERKA samhällsdebatten om skolan! Är du forskare och vill nå ut med din forskning till en bredare publik? I så fall ska du söka det här stipendiet. Det kommer att ge dig kunskap om forskningskommunikation ur ett samhällsperspektiv. Du kommer att få hjälp med att vässa dina argument, utveckla ditt skrivande och få individuell coachning. Du kommer genom stipendiet få kunskap som gör att du i högre utsträckning kan bidra till samhällsnytta, vilket i sin tur ofta leder till att du får helt nya perspektiv och infallsvinklar på ditt uppdrag.

STIPENDIET ÄR UTFORMAT som en kurs, där tolv forskare får chansen till individuell handledning i att skriva debattartiklar utifrån sin forskning och kunskap om skolan. Kursen innefattar en fysisk gemensam kursdag, två individuella coachningstillfällen samt ett gemensamt reflektionstillfälle. PR-byrån Westander håller i kursen. Du kan söka kursen 1 september–31 oktober.

DITT DELTAGANDE i kursen innehåller ett begränsat åtagande för dig men de kunskaper som kursen generar kommer stärka dig i hur du når ut till en bredare allmänhet i framtiden. Du kommer under kursen också få vägledning i hur man kan hantera efterföljande debatter.

15 DECEMBER

får du som sökt senast besked.

0 forskare
får individuell handledning.

Kortfattat om stipendiet:

  • OMFATTNING:
  • En fysisk kursdag som följs upp av två individuella coachningstillfällen och ett gemensamt digitalt reflektionstillfälle.
  • TID:
  • Kursen hålls under våren 2025. Den fysiska kursdagen äger rum den 6 februari 2025.
  • PLATS:
  • I Stockholm och digitalt.
  • ANSÖKNINGSPERIOD:
  • 1 september–31 oktober.
  • KRAV:
  • Att du har disputerat inom ett område som är skolrelaterat och att du bedriver ett aktivt forskningsarbete som har nära koppling till skolans verksamhet.
  • RAPPORTERING:
  • Under kursen skrivs en debattartikel som, efter publicering i media, också skickas in till Lärarstiftelsen. Artikeln kan komma att publiceras på Lärarstiftelsens webbplats.

KURSEN hålls under våren nästa år och är ett samarbete med PR-byrån Westander