Har man någon gång vigts till lärare, och hängde det i så fall ihop med synen på läraryrket som ett kall?
Det har inte förekommit att man använt uttrycket vigas till lärare i historien.
Det har heller inte funnits några särskilda ceremonier specifika för just lärarexamen.
Däremot är det helt riktigt att läraryrket setts som ett kall. Om detta skriver Sofia Persson i den här utmärkta artikeln:
Frågan är besvarad av utbildningshistoriker Sara Backman Prytz
Hur ser musikklassernas historia ut och har det funnits koppling till kyrkan?
Startpunkten för profilerade musikklasser brukar sättas år 1939, när ”Stockholms folkskolors sångklasser” grundades på försök. Nedan en tidningsnotis från SvD 1941-05-17, s. 4
Läs mer
Lever studentexamen kvar i Finland och Danmark?
I såväl Danmark som Finland finns fortfarande ett slags studentexamen. På danska heter den studentereksamen och dess motsvarighet i Finland är ylioppilastutkinto/studentexamen. Skillnaden dem emellan ligger framför allt
Läs mer
Hur många kvinnor tog realexamen år 1910? Vad kunde de förväntas ha för användning av sin utbildning?
År 1910 hade Sverige 5,2 miljoner invånare och av dessa var det mycket få som tog realskoleexamen. Utbildningen
Läs mer

