Lärarstiftelsens forskarpris
![]()

LÄRARSTIFTELSENS FORSKARPRIS tilldelas forskare som har utvecklat ny kunskap som är av stor betydelse för lärarkåren och undervisningens utveckling. I sitt forskningsarbete ska pristagaren ha samarbetat med lärare. Forskningen ska också ha spridits nationellt och gärna även internationellt. Priset är på 100 000 kronor och delas ut årligen till en eller två mottagare. Vilka forskare tycker du ska få priset? Nominera den eller de forskare du tycker förtjänar att uppmärksammas.
ÅRETS MÖJLIGGÖRARE är ett specialpris på 50 000 kronor. Det går till en person som skapat förutsättningar för forskning och gjort det möjligt för lärare att delta i och bedriva forskning lokalt, regionalt eller nationellt. Även till det här priset kan du föreslå kandidater.
VILKA TAR HEM PRISERNA? Under perioden 1 mars–30 april kan du föreslå lämpliga kandidater till båda priserna. Ett vetenskapligt råd med professorer utser sedan pristagarna, som offentliggörs i november–december. Vinnaren av forskarpriset håller senare en föreläsning om sin forskning.
PRISERNA FINANSIERAS av Anna och Per Borghs testamentsfond. Per Borgh, folkskollärare i Lekaryd, testamenterade tillsammans med sin hustru Anna sin förmögenhet till Sveriges Allmänna Folkskollärarförening. Tack vare deras gåva kan vi dela ut de här priserna.
Årets forskare 2025: Ulrika Bergmark
PROFESSOR ULRIKA BERGMARK vid Luleå tekniska universitet får 2025 års forskarpris. Bergmark får utmärkelsen för sin sin insats inom forskning som på ett betydande sätt utvecklat förskolans och skolans arbete med att bedriva en undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Läs mer
Motivation till priset
ULRIKA BERGMARK TILLDELAS Lärarstiftelsens forskarpris för sin insats inom forskning som på ett betydande sätt utvecklat förskolans och skolans arbete med att bedriva en undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hon har genom sin forskning visat att det är möjligt att i nära samarbete med förskolans och skolans verksamhet utveckla kunskap om undervisningens komplicerade processer.
BERGMARK HAR METODISKT och aktivt verkat för att involvera lärare och rektorer i sin forskning. Av särskild vikt är det sätt på vilket förskolans och skolans verksamma har deltagit i processen från att formulera forskningsfrågor till analyser och publicering samt spridning av resultat. Genom att på ett unikt sätt kombinera roller som professor vid Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare i Piteå kommun omsätter hon sin forskning i sin egen praktik.
Årets möjliggörare 2025: Elisabet Nihlfors

ELISABET NIHLFORS är professor inom pedagogik med inriktning på pedagogiskt ledarskap och tilldelas priset Årets möjliggörare 2025. Hon får utmärkelsen för sitt enastående arbete med att skapa förutsättningar för lärare och skolledare att delta i forskning.
Läs mer
Motivation till priset
ELISABET NIHLFORS tilldelas priset som Årets möjliggörare för sitt enastående arbete med att skapa förutsättningar för lärare och skolledare att delta i forskning. Genom sitt engagemang har hon byggt broar mellan förskola, skola och akademi och stärkt lärares och skolledares forskningskompetens och inspirerat till kunskapsutveckling som gynnar både undervisningen och barn och unga. Hennes insatser har bidragit till att skapa en kultur där forskning och förskolans och skolans praktik samverkar för att stärka både verksamheternas och elevernas utveckling.
Det vetenskapliga rådet
Efter nomineringarna utser det vetenskapliga rådet pristagarna. Rådet består av:

Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapernas didaktik och huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet.

Astrid Pettersson är professor emeritus i pedagogik med inriktning mot utvärdering och matematikämnets didaktik.

Anders Arnqvist är docent i pedagogik och professor i pedagogiskt arbete.
Forskarpriset 2024: Niklas Pramling
PROFESSOR NIKLAS PRAMLING vid Göteborgs universitet får 2024 års forskarpris. Pramling får utmärkelsen för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik.
Läs mer
Motivation till priset
NIKLAS PRAMLINGS FORSKNING har givit både ett teoretiskt bidrag nationellt och internationellt genom begreppet lekresponsiv undervisning. I sin forskning har Pramling på ett unikt och innovativt sätt kombinerat teoretiska bidrag från olika vetenskapliga områden. Det gäller områden som kommunikation, språkvetenskap, pedagogik och didaktik. Hans forskning har fått såväl en nationell som internationell spridning. Forskningsinsatsen kännetecknas till stor del av ett nära samarbete med verksamma inom förskolans verksamhetsområde. Arbetet har på ett förtjänstfullt sätt bidragit till en mer nyanserad tolkning av begreppet undervisning och dess förståelse i förskolans kontext.
FORSKNINGEN HAR FÅTT BRED SPRIDNING och genomslag bland verksamma inom förskolan både nationellt och internationellt. Vidare har forskningen presenterats i ett flertal sammanhang såsom populärvetenskapliga tidskrifter och böcker, media och vid konferenser riktade till verksamma inom förskolan. Av stor betydelse är även att hans forskning nu utgör en viktig del av litteraturen inom utbildning av blivande förskollärare vid landets högskolor och universitet.
NIKLAS PRAMLING HAR GJORT framgångsrika insatser inom forskning och utveckling inom det pedagogiska området särskilt inom förskoledidaktiken.
Ännu tidigare pristagare …
… när priset kallades ”Högre särskilt stipendium” och inte delades ut varje år.

PRISTAGARE 2022PROFESSOR INGRID CARLGREN
PROFESSOR INGRID CARLGREN
Ingrid Carlgren är professor emerita i pedagogik vid Stockholms universitet. Rektor vid Lärarhögskolan i Stockholm 2006–2007. Hedersdoktor vid fakulteten för lärarutbildning vid Umeå universitet 2008. Hon har verkat i Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Lärarförbundets vetenskapliga råd. Redaktör under fem år för den digitala tidskriften Forskul, där hon har lyft fram den praktiknära forskningen av och för lärare. Hon är flitigt publicerad både utifrån egen forskning men också på uppdrag av bland annat Skolverket, Vetenskapsrådet och i grundläggande förarbeten till Lpo 94.

PRISTAGARE 2022PROFESSOR PERNILLA NILSSON
PROFESSOR PERNILLA NILSSON
Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapens didaktik vid Högskolan i Halmstad. Vicerektor sedan 2013 och nu prorektor vid samma högskola. Hon har arbetat vid Skolverket med läroplaner i fysik, kemi och biologi, och som expert vid Universitetskanslersämbetet och utvärdering av svensk lärarutbildning. På regeringens uppdrag är hon ledamot i Skolverkets insynsråd och Skolforskningsnämnden. Hon har varit en av projektledarna för den nationella handlingsplanen kopplad till Regeringens nationella digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Ledamot i Lärarförbundets vetenskapliga råd.

PRISTAGARE 2016PROFESSOR ULF P LUNDGREN
PROFESSOR ULF P LUNDGREN
Ulf P Lundgren har varit rektor på Lärarhögskolan och generaldirektör för Skolverket. Han har också varit huvudsekreterare för Vetenskapsrådet och ordförande för KK-stiftelsens forskningsprogram om IT i skolan. Ulf P var erkänd som nutidsforskare kring svensk skola på systemnivå. Han var en flitigt anlitad som expert i olika sammanhang och utredningar.Ulf P Lundgren levde fram till 2024.

PRISTAGARE 2016PROFESSOR BENGT JOHANSSON
PROFESSOR BENGT JOHANSSON
Bengt Johansson var professor i matematikämnets didaktik och medverkade i flera forskningsprojekt vid Göteborgs universitet. Han tog in forskning och utvecklingsarbete från andra länder för spridning och omsättning i svensk matematikkultur – i skrifter, föreläsningar, kursplanearbete och utvärdering.

PRISTAGARE 2016PROFESSOR ASTRID PETTERSSON
PROFESSOR ASTRID PETTERSSON
Astrid Pettersson ansvarar i Sverige för matematikdelen i PISA, nationella prov och diagnostiskt material i matematik. Hennes forskning handlar om teori- och metodutveckling inom utvärdering och bedömning, huvudsakligen i matematik. Men även utveckling av instrument för bedömning av kunskaper, attityder och självuppfattning.