Lärarstiftelsens forskarpris
LÄRARSTIFTELSENS FORSKARPRIS tilldelas forskare som har utvecklat ny kunskap som är av stor betydelse för lärarkåren och undervisningens utveckling. I sitt forskningsarbete ska pristagaren ha samarbetat med lärare. Forskningen ska också ha spridits nationellt och gärna även internationellt. Priset är på 100 000 kronor och delas ut årligen till en eller två mottagare. Vilka forskare tycker du ska få priset? Nominera den eller de forskare du tycker förtjänar att uppmärksammas.
ÅRETS MÖJLIGGÖRARE är ett specialpris på 50 000 kronor. Det går till en person som skapat förutsättningar för forskning och gjort det möjligt för lärare att delta i och bedriva forskning lokalt, regionalt eller nationellt. Även till det här priset kan du föreslå kandidater.
VILKA TAR HEM PRISERNA? Under perioden 1 mars–30 april kan du föreslå lämpliga kandidater till båda priserna. Ett vetenskapligt råd med professorer utser sedan pristagarna, som offentliggörs i november–december. Vinnaren av forskarpriset håller senare en föreläsning om sin forskning.
PRISERNA FINANSIERAS av Anna och Per Borghs testamentsfond. Per Borgh, folkskollärare i Lekaryd, testamenterade tillsammans med sin hustru Anna sin förmögenhet till Sveriges Allmänna Folkskollärarförening. Tack vare deras gåva kan vi dela ut de här priserna.
Forskarpriset 2024: Niklas Pramling
PROFESSOR NIKLAS PRAMLING vid Göteborgs universitet får 2024-års forskarpris. Pramling får utmärkelsen för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik.
Läs mer
Motivation till priset
NIKLAS PRAMLINGS FORSKNING har givit både ett teoretiskt bidrag nationellt och internationellt genom begreppet lekresponsiv undervisning. I sin forskning har Pramling på ett unikt och innovativt sätt kombinerat teoretiska bidrag från olika vetenskapliga områden. Det gäller områden som kommunikation, språkvetenskap, pedagogik och didaktik. Hans forskning har fått såväl en nationell som internationell spridning. Forskningsinsatsen kännetecknas till stor del av ett nära samarbete med verksamma inom förskolans verksamhetsområde. Arbetet har på ett förtjänstfullt sätt bidragit till en mer nyanserad tolkning av begreppet undervisning och dess förståelse i förskolans kontext.
FORSKNINGEN HAR FÅTT BRED SPRIDNING och genomslag bland verksamma inom förskolan både nationellt och internationellt. Vidare har forskningen presenterats i ett flertal sammanhang såsom populärvetenskapliga tidskrifter och böcker, media och vid konferenser riktade till verksamma inom förskolan. Av stor betydelse är även att hans forskning nu utgör en viktig del av litteraturen inom utbildning av blivande förskollärare vid landets högskolor och universitet.
NIKLAS PRAMLING HAR GJORT framgångsrika insatser inom forskning och utveckling inom det pedagogiska området särskilt inom förskoledidaktiken.
Det vetenskapliga rådet
Efter nomineringarna utser det vetenskapliga rådet pristagarna. Rådet består av:
Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapernas didaktik och huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet.
Astrid Pettersson är professor emeritus i pedagogik med inriktning mot utvärdering och matematikämnets didaktik.
Anders Arnqvist är docent i pedagogik och professor i pedagogiskt arbete.
Tidigare pristagare …
… när priset kallades ”Högre särskilt stipendium” och inte delades ut varje år.

PRISTAGARE 2022PROFESSOR INGRID CARLGREN
PROFESSOR INGRID CARLGREN
Ingrid Carlgren är professor emerita i pedagogik vid Stockholms universitet. Rektor vid Lärarhögskolan i Stockholm 2006–2007. Hedersdoktor vid fakulteten för lärarutbildning vid Umeå universitet 2008. Hon har verkat i Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Lärarförbundets vetenskapliga råd. Redaktör under fem år för den digitala tidskriften Forskul, där hon har lyft fram den praktiknära forskningen av och för lärare. Hon är flitigt publicerad både utifrån egen forskning men också på uppdrag av bland annat Skolverket, Vetenskapsrådet och i grundläggande förarbeten till Lpo 94.

PRISTAGARE 2022PROFESSOR PERNILLA NILSSON
PROFESSOR PERNILLA NILSSON
Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapens didaktik vid Högskolan i Halmstad. Vicerektor sedan 2013 och nu prorektor vid samma högskola. Hon har arbetat vid Skolverket med läroplaner i fysik, kemi och biologi, och som expert vid Universitetskanslersämbetet och utvärdering av svensk lärarutbildning. På regeringens uppdrag är hon ledamot i Skolverkets insynsråd och Skolforskningsnämnden. Hon har varit en av projektledarna för den nationella handlingsplanen kopplad till Regeringens nationella digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Ledamot i Lärarförbundets vetenskapliga råd.

PRISTAGARE 2016PROFESSOR ULF P LUNDGREN
PROFESSOR ULF P LUNDGREN
Ulf P Lundgren har varit rektor på Lärarhögskolan och generaldirektör för Skolverket. Han har också varit huvudsekreterare för Vetenskapsrådet och ordförande för KK-stiftelsens forskningsprogram om IT i skolan. Ulf P var erkänd som nutidsforskare kring svensk skola på systemnivå. Han var en flitigt anlitad som expert i olika sammanhang och utredningar.Ulf P Lundgren levde fram till 2024.

PRISTAGARE 2016PROFESSOR BENGT JOHANSSON
PROFESSOR BENGT JOHANSSON
Bengt Johansson var professor i matematikämnets didaktik och medverkade i flera forskningsprojekt vid Göteborgs universitet. Han tog in forskning och utvecklingsarbete från andra länder för spridning och omsättning i svensk matematikkultur – i skrifter, föreläsningar, kursplanearbete och utvärdering.

PRISTAGARE 2016PROFESSOR ASTRID PETTERSSON
PROFESSOR ASTRID PETTERSSON
Astrid Pettersson ansvarar i Sverige för matematikdelen i PISA, nationella prov och diagnostiskt material i matematik. Hennes forskning handlar om teori- och metodutveckling inom utvärdering och bedömning, huvudsakligen i matematik. Men även utveckling av instrument för bedömning av kunskaper, attityder och självuppfattning.