Forskning i fokus
![]()
Vårt uppdrag är att främja forskning om undervisning och lärande och bidra till lärarnas möjlighet att utvecklas. Det gör vi genom:

Vårt uppdrag är att främja forskning om undervisning och lärande och bidra till lärarnas möjlighet att utvecklas. Det gör vi genom:
Mer om våra forskningsinsatser
Forskul – pedagogiska forskningsresultat sedan 2013
I Forskul publiceras verksamhetsnära forskningsprojekt med fokus på lärarnas undervisning. Här kan du som lärare få teoretiska och praktiska redskap i ditt arbete, utvecklade i samverkan med lärare. Sedan 2013 har Forskul varit en vetenskaplig tidskrift där de publicerade artiklarna är granskade enligt ett så kallat peer review-förfarande, expertgranskning. Forskul kommer ut tre gånger om året och redaktionens arbete leds av Angelika Kullberg.
Läs mer om Forskul
Podden Lärare & forskning – lyssna på de senaste forskningsresultaten
Tillsammans med Forskul ger vi ut en podd med fokus på lärarnas utmaningar. Vi lyfter fram forskning som görs av lärare och för lärare. Vi fördjupar oss i olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. I varje avsnitt diskuterar forskare och lärare kring en specifik frågeställning och om hur undervisningen kan förbättras i just den frågan. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare. Den femtonde varje månad kommer ett nytt avsnitt. Podden leds av Johan Boström som är redaktör.
Läs mer om podden
Webben Lärare & Forskning – en lättillgänglig kraftkälla
Lärare & Forskning är en helt separat sajt med vetenskapliga nyheter om undervisning. Här kan du fördjupa dig i forskningsresultat och ta del av den forskning som görs med och för lärare. Innehållet har ett tydligt fokus på undervisningen och dess utmaningar i skola och förskola. Syftet är att sajten ska vara engagerande, inspirerande och tillgänglig för dig som lärare men även för den breda allmänheten.
Läs mer om webben
Stipendium för framgångsrik forskning
Vi uppmärksammar också forskning genom stipendium. Högre särskilt stipendium är ett stipendium som du kan tilldelas men inte söka. Stipendiet delas ut för framgångsrika forskningsinsatser som är av betydelse för lärarkåren och undervisningens utveckling.
Tillsammans med Sveriges Lärare delar vi ut ett stipendium i form av ett skrivarinternat på Fjällgården i Åre. Stipendiet är till för dig som är forskarstuderande, licentiat eller doktor med fokus på skola, undervisning eller lärande och som behöver ha ostörd skrivtid.
Läs mer om Högre särskilt stipendium
Läs mer skrivarinternat för forskare
Lärarnas forskningskonvent – en mötesplats för forskare och lärare
På Lärarnas forskningskonvent har du möjlighet att fördjupa dig i relevant forskning som är direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Konventet är en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och lärare.
Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger per år av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen, Lärarfortbildning. Aktuella forskningskonvent presenteras här
Nytt från Lärare & Forskning
Lärare & Forskning Vetenskapliga nyheter för undervisning och lärande
- Berättelseskrivande: sex viktiga aspekter i undervisningenav Redaktionen on 15 december 2025 at 10:07
PODD | AVSNITT 34Kan 10-åringar lära sig skriva fängslande berättelser? Inlägget Berättelseskrivande: sex viktiga aspekter i undervisningen dök först upp på Lärare & Forskning.
- ”Stina läser” – så jobbar hon med skönlitteratur i undervisningenav Redaktionen on 9 december 2025 at 10:35
TEMA FORSKNING I KLASSRUMMET Metoden – strukturerat textsamtal i 5 steg. Inlägget ”Stina läser” – så jobbar hon med skönlitteratur i undervisningen dök först upp på Lärare & […]
- Så lika och olika uppfattar lärare och elever fritidshemav Johan Boström on 4 december 2025 at 17:02
TEMA UNDERVISNING I FRITIDSHEM Uppfattningarna skiljer sig åt på flera sätt visar en studie på fem olika fritidshem. Inlägget Så lika och olika uppfattar lärare och elever fritidshem dök […]
- Forskaren: ”Det som är roligt behöver inte vara det som intresserar”av Johan Boström on 4 december 2025 at 17:00
TEMA UNDERVISNING I FRITIDSHEM Det räcker inte att eleverna tycker att något är ”roligt” för att väcka engagemang under en längre tid. Inlägget Forskaren: ”Det som är roligt behöver […]