Blogg
Är matriser och uppdragsbeskrivningar lösningen?
MARIA RÖNN, styrelseledamot i Lärarstiftelsen och vice förbundsordförande i Lärarförbundet, har tagit över stafettpinnen i Lärarstiftelsens blogg! I sitt första inlägg skriver hon om lärares professionella yrkesutövning, om matriser och uppdragsbeskrivningar.
Julhälsning från Eva-Lis Sirén
EN JULHÄLSNING från ordf Eva-Lis Sirén. En dag kommer vi att kunna berätta för varandra om det här märkliga året. Hur vi saknade och hjälpte varandra, hittade nya sätt att umgås och blev åskådare till hur olika förhållningssätt individer och länder kan uppvisa inför en pandemi som också blev politik. Medan världen väntar på sitt vaccin.
Motivation, engagemang och elever med driv
EXPERIMENTELL lärandeverksamhet. Vad tänker du på när du hör ord som motivation, engagemang och elever med driv? Själv tänker jag omedelbart på de många lektioner jag observerat på Skola 91 (jo, den heter faktiskt så) i Moskva.
Innehållets behandling
VAD TÄNKER DU PÅ när du hör ord som innehållets behandling? Jag tänker att det är en fråga som i allt för liten utsträckning diskuteras. Det är det som kan göra skillnad för elevernas kunskapsutveckling.
Lärardrivna forskningsprojekt
PROFESSOR INGER ERIKSSON fortsätter sitt gästbloggande här på Lärarstiftelsen med ett inlägg om lärardrivna forskningsprojekt, learnings studies och STLS.
Kollaborativa forskningsprojekt
KOLLABORATIVA FORSKNINGSPROJEKT Vad tänker du på när du hör ord som kollaborativa forskningssätt? Själv tänker jag på hur svårt det många gånger är att få till ett verkligt kollaborativt arbete: lärare och forskare. Det är så lätt att lärare ser sin medverkan som att gå på kurs – att de ska lära sig något av de deltagande forskarna.
ForskUL och den praktikutvecklande forskningen
PROFESSOR INGER ERIKSSON, vår nytillträdda redaktör på tidningen ForskUL gästar Lärarstiftelsens blogg fram till jul. Hon kommer att skriva om praktikutvecklande forskning, lärardrivna forskningsprojekt, motivation, engagemang och elever med driv.
Lärarorganisationens idé idag
NÄR DE FEM STOLTA lärarna träffades i Vekerum, diskuterade de sannolikt pedagogiska och metodiska spörsmål liksom kravet på en skola för alla och folkbildning. År 1842 kom folkskolestadgan som innebar att alla barn blev skolpliktiga. Alla skulle kunna räkna och skriva.
Engagemang
JAG VILL ENGAGERA MIG för att förverkliga lärarorganisationens idé! Vem vill bli företrädare/ombud/ledare för lärarorganisationen med sin idé på våra arbetsplatser? Frågan ligger där och skaver lite ändå. Först och främst behöver alla lärare visa sitt eget engagemang för idén genom att vara medlem. Har du kollegor som inte är medlemmar. bidrar du genom att hjälpa dem att bli medlemmar. Ju fler vi är, desto starkare blir vi - Sveriges lärare tillsammans.